Gevoeligheid voor de omgeving met Juliëtte Cortet

23 jaar was ze, toen ze haar eerste woningbouwproject leidde. Inmiddels is Juliëtte Cortet heel wat ervaring én twee dochters rijker. Sinds 2015 werkt ze bij Plan B, waar ze nog steeds bouwprojecten managet, zoals in 2020 de renovatie van het patiodak van De Goudse.

Daarnaast neemt ze een groot deel van het bureaumanagement op zich. Met haar opmerkzame karakter kan zij als geen ander dit HRP-principe verklaren: Gevoeligheid voor de omgeving. 

Alle zintuigen open
Bij wie kom je thuis? Hoe ziet dat ‘huis’ eruit? Wat zie, hoor, proef, voel en ruik je? Dat zijn vragen die passen bij het HRP-principe Gevoeligheid voor de omgeving. Juliëtte: ‘Je moet al je zintuigen openzetten en je volledig verplaatsen in de plek waar je aan de slag gaat en haar bewoners. Oftewel: Wat voor bedrijf zit er in het pand? Wat is hun core business? Welk effect heeft het project op deze business? Waar zitten potentiële risico’s?’  

Dat deed Juliëtte ook toen ze als projectmanager aan de slag ging met de renovatie van het patiodak van De Goudse Verzekeringen in Gouda. De verouderde houten constructie werd vervangen door een nieuw dak en ondertussen moest het werk van de MKB verzekeraar gewoon doorgaan.

Gevoeligheid voor de omgeving
Wat is de impact van het project? Wat zijn de risico’s van dit project op het primaire proces van de organisatie? Hoe stabiel en veerkrachtig is de organisatie? Binnen dit principe probeer je een inschatting te maken van de kwetsbaarheid van een project. Het vraagt om een uiterst kritische houding, analytisch vermogen en opmerkzaamheid in de initiatie-fase.

 

Klik op de afbeelding voor meer uitleg

Betrokkenheid
Elk principe binnen HRP is gebaat bij een bepaalde competentie. Bij Gevoeligheid voor de omgeving is dat betrokkenheid. Zeker bij complexe projecten is verdieping in het primaire proces en in de mensen van de opdrachtgever doorslaggevend voor het succes. Het vraagt van de projectmanager dat hij in staat is in korte tijd vaak complexe systemen te doorgronden.

Het dak eraf!
Het dak ging er dus letterlijk af bij De Goudse. Om de impact van het project goed te begrijpen, ging Juliëtte in gesprek met de mensen die al jaar en dag verantwoordelijk zijn voor het beheer en functioneren van het gebouw en gaf ze haar oren en ogen de kost. Ze somt moeiteloos een aantal conclusies op: 

‘Het dak zit op de vierde verdieping, maar de patio eronder bevindt zich op de eerste verdieping. Daar is het bedrijfsrestaurant gevestigd. Die wordt gebruikt voor lunch, als overlegplek en voor grote evenementen zoals de kwartaalbijeenkomsten met de assuradeuren (tussenpersonen) en is daarmee essentieel voor de core business van de opdrachtgever.’ 

Het is een praktisch voorbeeld waarin de gevoeligheid van de omgeving duidelijk wordt. Met andere voorbeelden laat Juliëtte zien dat ’t soms ook gaat om subtielere zaken: ‘Bij De Goudse heerst een zakelijke, ordelijke sfeer. Het is er altijd netjes. Die sfeer wil je niet te veel verstoren tijdens je project.’ 

Daarnaast is vertrouwen een groot goed bij de verzekeraar. ‘De Goudse vertegenwoordigt indirect de gemeente Gouda. Het is bovendien gelegen aan het stationsplein. Aan de andere kant van het spoor staat het gemeentehuis en is er direct zicht op het pand van De Goudse. Mocht er iets verkeerd gaan of niet volgens de regels verlopen, dan is de gemeente er natuurlijk als de kippen bij. Het kan zelfs een smet op de naam van De Goudse en Gouda opleveren.’ 

Ook hospitality staat hoog in het vaandel bij de opdrachtgever. Juliëtte: ‘Dat zie je direct bij binnenkomst. De receptie weet wie je bent als bezoeker, noemt je bij je naam. Er staan gezonde snacks klaar en bij vertrek krijg je een flesje water aangeboden. Ook die gastvriendelijkheid wil je tijdens je project overeind houden.’ 

Alle gevoeligheden op tafel
Wat doe je met al die inzichten? Juliëtte: ‘Als projectteam moet je continu bewust zijn van al die gevoeligheden en de inzichten zijn al van nut bij de samenstelling van het team. Zo hebben we bij de selectie van de aannemer al deze inzichten benoemd en afgetast of de persoon aan de andere kant van de tafel ze ook erkende,’ schetst Juliëtte. 

De aannemer speelde een belangrijke rol in het project. Op basis van een uitgebreide studie door de huisarchitect van De Goudse is gekozen voor een ontwerp waarbij ook een dakterras is toegevoegd. ‘Daar komt veel bouwkundige kennis bij kijken,’ schetst Juliette, ‘dus hebben we voorgesteld dat de aannemer al aan de voorkant meedenkt. Dat was een nieuwe werkwijze voor de verzekeraar, maar ze hebben ons advies om een aannemer te selecteren op basis van een conceptontwerp omarmd. De aannemer liet, naast de bouwkundige kennis, goed zien hoe ze omgaan met zaken als gastvrijheid, de reductie van overlast en duidelijke communicatie. Dat was doorslaggevend in de keuze.’ 

Hoe pakte het uit?
De voorbereiding van het project is tot in de puntjes geregeld. Juliette vertelt: ‘De uitvoerder was in aanloop naar het project al vaak in het gebouw aanwezig. Dit heeft enorm geholpen in de technische detaillering van de dakconstructie. Zo kwamen we er ook achter dan we niet 100% konden vertrouwen op de bouwtekeningen uit het archief van het bijna 40 jaar oude kantoor. De afmetingen van de houten liggers die het nieuwe dakterras zouden gaan dragen, luisterden heel nauw. Het moest precies passen.’ 

Ze schetst de voordelen aan de hand van enkele voorbeelden: ‘Het dak is natuurlijk alleen bereikbaar via de trap of lift. Al het grote materiaal werd met een grote bouwkraan naar het dak gehesen. De bouwvakkers nemen aardig wat vuil en stof mee, iets wat niet past bij het nette kantoor. We hebben daarom 1 lift aangewezen voor het bouwpersoneel.’ 

Een ander voorbeeld betreft de beveiliging. Juliëtte: ‘De Goudse Verzekeringen staan onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Veiligheid moet op het hoogste niveau geborgd zijn. Er zijn veiligheidspoortjes, de receptie registreert iedereen en elke bezoeker wordt persoonlijk opgehaald. Dat zou een flinke uitdaging worden met de komst van alle bouwvakkers, met regelmatig wisselende gezichten. Om de vaart in het project te houden, beveiliging en hospitality te garanderen, hebben we speciale bezoekerspassen laten maken voor de bouwvakkers. De aannemer gaf elke ochtend een lijst door van de mensen die aanwezig zouden zijn. Dat werkte perfect.’

Conclusie
Waarom is het belangrijk om vanaf het begin van een project de gevoeligheden voor omgeving helder voor ogen te hebben? Juliëtte vat kort samen: ‘Door constant te toetsen ‘wat is hier de situatie en hoe gaan we daarmee om’ voorkom je onverwachte en onveilige situaties. Het voorkomt bovendien negatieve emoties en irritaties binnen je projectteam en de gehele organisatie. Je maakt mensen namelijk medeverantwoordelijk. En uiteindelijk levert je dat kostbare tijd op maar ook een bouw zonder incidenten en onvoorzien meerwerk.’ 

Maak kennis met onze 5 HRP principes en vraag onze whitepaper aan. Whitepaper aanvragen

Meer weten?

Juliette Cortet
Juliëtte Cortet studeerde bouwtechnische bedrijfskunde aan de HTS in Amsterdam. Tijdens de deeltijd universitaire opleiding Stadsgeografie leerde ze meer over de interactie tussen mensen en de gebouwde omgeving. Bij Plan B is ze projectmanager van bouwkundige projecten, maar geven we haar ook graag de ruimte om haar organisatietalent en creativiteit in te zetten op andere vlakken, zoals marketing en teamontwikkeling. Meer over Juliëtte
Neem contact op met Juliëtte