Home / Inspiratie / Plan Betrokken: onze zoektocht naar maatschappelijke bewustzijn en betrokkenheid

Plan Betrokken: onze zoektocht naar maatschappelijke bewustzijn en betrokkenheid

Geplaatst door Plan B op 3 april 2017

In een van onze jaarlijkse teamweekenden kwam onze persoonlijke maatschappelijke betrokkenheid ter sprake. Tijdens het uitwisselen van persoonlijke visies hierover is het idee ontstaan om vanuit Plan B aan gezamenlijke maatschappelijke betrokkenheid te werken. Dit klinkt als een ideaal waar we met een mooi maatschappelijk project ‘eenvoudig’ handen en voeten aan kunnen geven. Maar Plan B zou Plan B niet zijn als we dit niet tot de bodem zouden uitzoeken en te beginnen bij de essentie: Wat is maatschappelijke betrokkenheid en wat houdt dit containerbegrip in?

Inspiratie

Om ons op weg te helpen bij deze zoektocht hebben we Michiel van Heusden uitgenodigd om ons meer te vertellen over zijn recente ervaringen bij zijn studies en werk in India. Michiel is als researcher werkzaam voor Delta5 en heeft daarnaast als cultureel antropoloog een inspirerende visie op maatschappelijke betrokkenheid.

De essentie van Michiel zijn inspirerende verhaal is dat wij bij het nadenken voor en over de maatschappij vaak de muren in stand houden in ons denken. Hierdoor bekijken we de situatie, maar vooral de oplossing te beperkt. Zoals Einstein zei: “Een oplossing vind je niet in hetzelfde domein als het probleem”. De eerste stap is dus om de muren af te breken en verder te kijken dan de beperkingen die we zien. Een mooi voorbeeld gaf Michiel van zijn eigen ervaring met de muren van zijn denken toen hij in India werd geconfronteerd met armoede bij jonge kinderen en de beperkingen die zijn gedachten gaven om er iets aan te kunnen doen. Wanneer je je eenmaal bewust bent van de muren kan je beginnen met ze af te breken, verder te kijken en bruggen te bouwen. Het potentieel dat we allemaal hebben is veel groter als de muren weg zijn. En wanneer we dit gezamenlijk doen binnen het bedrijf groeit dit nog meer.

Maak je boos!

Een tweede ‘eye-opener’ voor onze zoektocht gaf Michiel ons door de vraag te stellen waar wij ons echt boos over maken. Woede heb je nodig om dingen beter te kunnen maken. Maar die woede moet persoonlijk zijn, niet iets uit het nieuws wat je de volgende dag al weer vergeten bent. Als je het dicht bij jezelf zoekt kan je de woede omzetten in passie en ben je bereid om door te gaan als het moeilijk wordt, omdat het iets mag kosten.

De reis naar betrokkenheid

De aankomende periode gaan we met deze inzichten aan de slag. Door onze ‘woede’ over maatschappelijke onderwerpen met elkaar te delen hopen we een gemeenschappelijk thema te vinden waaraan we met z’n alle aan kunnen werken. Nee, we gaan geen Plan van Aanpak maken. We doen het stapje voor stapje om weg te blijven van de muren in ons denken. Het is aan ons om iets uit de grote wolk te halen en samen dit avontuur aan te gaan.

Het doel is een echte bijdrage te leveren aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. En wat levert het ons op?  Plan B is niet alleen een bedrijf maar een groep mensen met creativiteit, kennis, talenten die zich inzetten voor wat ze echt belangrijk vinden.

Is het voor jou nog niet helder wat wij nu precies gaan doen de komende periode? Voor ons ook niet! Maar als het je wel nieuwsgierig heeft gemaakt houdt dan de nieuwsbrief in de gaten, de volgende keer lees je er weer meer over.